O Castro de Elviña, de proxecto internacional a aparcadoiro de camións
O Ministerio de Fomento acaba de danar gravemente a contorna do Castro de Elviña, na Coruña, coa construción dun aparcadoiro de camións e máquinas que traballan no mantemento de infraestruturas viarias. É o último delito cometido contra un ben no que se proxectou a construción dun ambicioso proxecto internacional de divulgación.
O Concello da Coruña xa pediu información á Demarcación de Carreteras sobre esta obra que se atopa aos pés do castro. Tamén solicitou un informe ao arqueólogo municipal, Marco Antonio Rivas, sobre o que supón para o castro a nova construción. Este especialista é o que elaborou o novo proxecto para aumentar as visitas turísticas e a programación cultural no interior deste ben. Un proxecto que está a piques de ser executado e que ten como obxectivo paliar o declive ao que se someteu este xacemento ao longo destes últimos anos.
As explicacións do Goberno local chegan tras as denuncias da concelleira do BNG, Avia Veira, que advertiu que se afectou “moi gravemente” un dos camiños medievais que ían desde o castro ata Feáns. Parte destas vías -ata tres que partían do castro- xa están practicamente desaparecidas pola construción da terceira rolda da Coruña que reduciu o ámbito de protección do castro de Elviña, declarado ben de interese cultural desde o ano 1962.
O castro leva anos de abandono. De feito, o Concello activou xa un plan de limpeza da maleza. Unhas actuacións que, curiosamente, chegan cando neste ben xa se proxectara construír a chamada Casa dos Antepasados, un ambicioso proxecto internacional que tiña como obxectivo poñer en valor os restos que se atoparon nel.
Evidencias desde os séculos II e I a.C.
O Castro de Elviña consta dun recinto central alto, a croa, cunha entrada monumental flanqueada por dous torreóns defensivos semicirculares entre os que se abre unha rampla e escaleiras de acceso empedradas. Cinguido dunha muralla moi potente de máis de 4,5 metros de grosor, vese ampliado por ao menos dúas terrazas sucesivas polo oeste, sur e leste. Polo norte, a aparición de restos de edificacións na ladeira fóra da croa fala da existencia doutros recintos.
Segundo recolle a web patrimoniogalego, as sondaxes nas terrazas oeste e sur apuntan a un poboamento progresivo das ladeiras, tanto máis recente canto máis afastado da croa. Polo sur atopáronse edificacións con planta curva, habitadas entre os séculos II e I a. C., con ocupacións anteriores das que apenas quedan indicios. Na primeira terraza existe unha edificación de ángulos rectos con materiais quizais do século I d. C., e máis abaixo, a carón da muralla exterior, un chan empedrado pode situarse en momentos posteriores, entre os séculos II e IV d. C.