fbpx
Reconstrución da fachada románica da catedral / foto arteguias.com

Mateo, o mestre que se enfrentou ao rei e ao arcebispo para “salvar” a Catedral de Santiago

Tempo de lectura: 2 min.

Máis de 120 persoas se deron cita estes días en Salamanca para analisar, “desde un punto de vista diferente”, algunhas das obras mestras do románico hispano. Participaron nas I Xornadas sobre Arte Románico que a Fundación Santa María La Real organiza, coa colaboración e na sede do Centro de Ciencias Humanas e Sociais do CSIC.

E foi nestas xornadas onde a Catedral de Santiago e un dos seus ilustres arquitectos, o Mestre Mateo, tiveron un papel fundamental. Na súa intervención, Isidro Bango Torviso, catedrático de arte antiga e medieval na Universidade Autónoma de Madrid quixo desposuír á catedral compostelá do “disfrace moderno” que se lle conferiu cos anos, para sacar á luz o que é; unha impresionante fábrica románica. De feito, Bango Torviso lembrou que para a maioría dos especialistas o edificio galego considerase como o “arquetipo canónico do estilo”, cunha arquitectura que alcanzou, no seu momento, a “plena madurez”.

No seu relatorio, o catedrático puxo o acento nun aspecto moi concreto: o fracaso do proxecto orixinal do templo compostelán, que fixo que este case se afundise antes de ser sequera acabado. Para Bango Torviso, o sesgado estudo do estilo románico induce a unha equívoca interpretación “dun dos arquitectos máis importantes da época”, o Mestre Mateo, cuxos coñecementos técnicos “salvaron o edificio”. “Trátase dun arquitecto sen complexos, fronte ao rei e fronte ao arcebispo, que non dubida en proclamar o seu xenial maxisterio polo milagre realizado na catedral. Non é estraño que a fantasía lendaria, verdadeira ou falsa, identifíqueo como Santo dos Croques”, explicou Bango Torviso.

Debuxo da catedral de Santiago de Compostela no século XVII realizada por Vega y Verdugo / xcopedia.com

XORNADAS

A inauguración das xornadas estivo presidida pola historiadora Ana Rodríguez, do Centro de Ciencias Humanas e Sociais do CSIC, polo director do Centro de Estudos do Románico da Fundación, Jaime Nuño, e POLO coordinador do programa de cursos da entidade, Pedro Luís Huerta, quen destacou a “singularidade do románico español” dentro do seu estilo, o que o converte “nun dos máis ricos de Europa”, non só pola cantidade de testemuños conservados senón tamén pola calidade de moitos deles.

“Nese variado e extenso catálogo de obras -explicou Huerta- sobresaen algúns edificios con particularidades propias e específicas”. Obras emblemáticas que “a pesar de ser obxecto de numerosísimos estudos”, aínda expoñen incógnitas que se tentarán desvelar neste encontro, utilizando para iso metodoloxías e enfoques actualizados. Dous destes edificios, son as catedrais “vellas” de Santiago de Compostela e de Salamanca, que foron as protagonistas da primeira xornada.

Pode que che interese...