Traballos na Cova de Eir贸s / foto Asociaci贸n Cultural do Iribio

Como se extinguiron os neandertais no noroeste peninsular

Historiadores investigan as causas da extinci贸n dos neandertais no noroeste peninsular a partir do estudo de pequenos vertebrados atopados na Cova de Eir贸s. A extinci贸n destas poboaci贸ns debeuse a unha combinaci贸n de factores, segundo un traballo no que participan investigadores da USC, do IPHES e das universidades de Ferrara e T眉bingen, entre eles, climatol贸xicos e ambietais.

鈥淎 extinci贸n das poboaci贸ns neandertais resultaron dunha combinaci贸n de diferentes factores e non pode explicarse unicamente polas condici贸ns paleoambientais e paleoclim谩ticas. Nun contexto de cambios ambientais e estratexias de subsistencia, a presenza dunha nova poboaci贸n rival nos seus territorios poden ter disparado a presi贸n e a inestabilidade entre as poboaci贸ns de neandertais tard铆as鈥. Esta 茅 a conclusi贸n 谩 que chegou un equipo de investigadores da USC, da Universidade de Rovira i Virgili, da Universit脿 degli Studi di Ferrara e da Universidade de T眉bingen. Non obstante, a novidade radica na fonte dos historiadores: 208 restos de pequenos vertebrados atopados en Cova Eir贸s, en Triacastela (Lugo).

Como explican os investigadores da USC Ram贸n F谩bregas Valcarce (director cient铆fico do proxecto), Arturo de Lombera Hermida (co director da escavaci贸ns), Mikel D铆az e Alicia Ameijenda, os microvertebrados permiten realizar interpretaci贸ns paleoambientais e paleoclim谩ticas moi detalladas, 鈥減osto que achegan datos moi interesantes sobre o ecosistema que os acolleu 鈥揷lima, vexetaci贸n,…-, de a铆 que sexan unha ferramenta moi empregada en arqueolox铆a鈥. A铆nda que non pos煤en unha gran tradici贸n no estudo do paleol铆tico do noroeste da Pen铆nsula Ib茅rica, esta nova investigaci贸n 鈥渃onfirma unha vez m谩is a validez dos pequenos vertebrados para avanzar no co帽ecemento sobre a evoluci贸n humana鈥, apuntan no xornal da USC.

Restos de vertebrados

Os resultados desta li帽a de traballo toman como base a an谩lise de 208 restos de pequenos vertebrados atopados en Cova Eir贸s, en Triascastela (Lugo), entre os que se atopaban ranas, serpes, morcegos ou roedores, entre outros. Os restos foron localizados nos niveis da cova correspondentes ao Paleol铆tico medio (cunha antig眉idade de 40.000 anos) e ao Paleol铆tico superior inicial (32.000 anos). Cova Eir贸s 茅 un xacemento arqueol贸xico escavado sistematicamente dende o ano 2008 cuxo estudo permite profundar nas posibles causas que poder铆an ter provocado a desaparici贸n dos neandertais.

Cova de Eir贸s / covadeirosdocumental.wordpress.com

O equipo que estuda este xacemento conclu铆u que esta especie extinguiuse por unha combinaci贸n de factores, entre eles o estres causado pola chegada do Homo sapiens, 鈥渃on quen entrar铆a en competencia鈥 e as铆 se recolle na revista Quaternary Science Reviews, que publica o traballo. Para alcanzar esta conclusi贸n, o equipo tivo en conta que en Cova Eir贸s as condici贸ns ambientais e clim谩ticas nas que viviron as comunidades neandertais eran moi semellantes 谩s que co帽eceron os primeiros humanos anatomicamente modernos. Cunha climatolox铆a m谩is fr铆a e chuviosa que na actualidade, foi un per铆odo caracterizado pola inestabilidade clim谩tica, definido por un progresivo enfriamento que conduce 谩 煤ltima glaciaci贸n.

Un sitio arqueol贸xico fundamental

Cova Eir贸s, cuxas 煤ltimas campa帽as de escavaci贸n real铆zanse co financiamento da Consellar铆a de Cultura, Educaci贸n e Ordenaci贸n Universitaria da Xunta de Galicia, est谩 emerxendo como unha fonte de referencia no noroeste ib茅rico debido a que as 煤ltimas dataci贸ns realizadas para o nivel 3, achegan informaci贸n sobre as 煤ltimas poboaci贸ns de neandertais (40.000 anos) e no caso do nivel 2 dos primeiros grupos de humanos anatomicamente modernos neste territorio (32.000 anos).

Ademais dos investigadores da USC, asinan o artigo Iv谩n Rey, Juan Manuel L贸pez-Garc铆a, Hugues-Alexandre Blain, Mar铆a Benn脿sar, Xos茅 Pedro Rodr铆guez e Jordi Agust铆, do Institut Catal脿 de Paleoecologia Humana i Evoluci贸 Social (IPHES) da Universidade Rovira i Virgili; Sandra Ba帽uls, da Universit脿 degli Studi di Ferrara; e 脕ngel Blanco Lapaz, da Universidade de T眉bingen.

Cova Eir贸s consol铆dase como un xacemento de referencia no norte peninsular para estudar as similitudes e diferenzas entre d煤as especies de hom铆nidos (homo sapiens e neandertal) nun mesmo contorno e xacemento. Os traballos nesta escavaci贸n complem茅ntanse cos da Cova de Valdavara (Becerre谩), onde os investigadores do GEPN da USC levan traballando desde 2007 nos seus tres xacementos. Curiosamente, este gran sitio arqueol贸xico est谩 ameazado polas actividades mineiras dunha empresa, sen que, ata o momento, se te帽an resolto.