fbpx
Unha das obras do Museo de Arte Contempor谩neo Carlos Maside / xunta.gal

Como rachar os convencionalismo da arte

Tempo de lectura: 3 min.

O car谩cter ef茅mero da performance 茅 un dos factores que contrib煤e 谩 que sexa escasa a an谩lise que, desde o 谩mbito acad茅mico, se realiza desta disciplina. Co prop贸sito de 鈥渆ncher un baleiro que existe na reflexi贸n te贸rica鈥 respecto desta arte o profesor da Facultade de Belas Artes de Pontevedra, Carlos Tejo, e a investigadora e comisaria, Marta Pol, coordinan o libro ‘Lo que sucede: reflexiones cr铆ticas en torno al arte de acci贸n‘, un volume que re煤ne seis ensaios de acad茅micos e artistas. Un libro que, segundo Tejo, busca afondar 鈥渘outra tipolox铆a de arte de acci贸n que poida rachar os convencionalismos que existen na disciplina鈥.

O volume, editado por Entre Ascuas, parte dunha escolma das conferencias convidadas do primeiro Congreso de Arte de Acci贸n Fugas e Interferencias, promovido polo grupo de investigaci贸n Imaxe e Contextos da facultade pontevedresa, do que forman parte os coordinadores deste volume.

O investigador da Universitat Polit茅cnica de Valencia David P茅rez, a profesora da Universitat de Girona Judit Vidiella, o docente de Universidade do Pa铆s Vasco Gabriel Villolta e a investigadora da Universidade de Vigo Alba Blanco son, xunto con Tejo e Pol, os autores e autoras dunha serie de textos que 鈥減retenden sumar co帽ecemento a experiencias que traballaron ou traballan a arte de acci贸n en Espa帽a鈥, de tal xeito que, sinalan, esta reflexi贸n te贸rica se vexa complementada pola an谩lise do achegado por artistas, festivais ou eventos a esta disciplina.

Teor铆a e acci贸n

O libro, prologado por Gloria Picazo, 鈥渦nha das pioneiras na cr铆ticas e o comisariado de arte de acci贸n en Espa帽a鈥, articulase en torno a dous marcos de estudo; un que aborda a reflexi贸n te贸rica sobre o concepto do 鈥渁contecer鈥 e as s煤as implicaci贸ns art铆stico-pol铆ticas no contexto actual e un segundo bloque que 鈥渆xplora o compo帽ente liminar da arte de acci贸n鈥 e a s煤a relaci贸n con outras disciplinas.

鈥淎 primeira parte concentrar铆ase m谩is no feito de que a performance 茅 un presente continuo, algo moi inmediato porque precisa a presencia do artista e do p煤blico, mentres que a segunda fala das zonas liminares, da s煤a hibridaci贸n con outras artes, que ampl铆an a pr谩ctica e tam茅n a reflexi贸n te贸rica鈥, salienta a cr铆tica, comisaria e investigadora Pol Rigau dunha publicaci贸n que seguindo esa mesma idea amosa na s煤a capa, ao despregarse, 鈥渦nha grande constelaci贸n, que percorre o universo da arte con estaci贸ns onde se atopan os puntos de confluencia da arte de acci贸n鈥.

Os coordinadores da publicaci贸n, Marta Pol e Carlos Tejo / Duvi

Do acontecer 谩 “performance 2.0”

鈥淥 feito de acontecer est谩 ligado ao ef茅mero da pr谩ctica, pois o que acontece non perdura, pero, ao mesmo tempo, o acontecemento 茅 fundamental para que algo ocorra, alimenta a propia existencia do proceso鈥, sinala Tejo do elemento diferencial dunha disciplina que nese senso, esquiva 鈥渁lgunhas das pretensi贸ns que moitas veces est谩n asociadas 谩 durabilidade do obxecto art铆stico鈥.

Afondar neste concepto 茅 de feito senso o eixo do ensaio El discurso est茅tico del acontecer; implicaciones conceptuales, co que P茅rez abre o primeiro bloque dun libro no que Tejo prop贸n unha an谩lise da 鈥減ol铆tica do corpo no espazo urbano鈥 a trav茅s de tres casos de estudo 鈥渜ue exemplifican con claridade novas aperturas para este medio ef茅mero鈥, o proxecto Bondi Beach; 21 beach cells, promovido en 2007 en Australia por Gregor Schneider; o proxecto Materias Ilimitadas, Lda, impulsado en Lisboa por Javier Nu帽ez Gasc贸; e a iniciativa da artista cubana Tania Bruguera El susurro de Tatlin.

Este bloque compl茅tase con Posibles entornos dial贸gicos entre el arte de acci贸n y el contexto pol铆tico, de Marta Pol Rigau, na que, a trav茅s da an谩lise tam茅n de propostas concretas, aborda como a arte de acci贸n serve tam茅n para 鈥減erformatizar o pensamento pol铆tico鈥 do artista, as铆 como para promover 鈥渦nha reflexi贸n cr铆tica sobre o que sup贸n a propia instituci贸n arte鈥.

Pol铆tica e feminismo na arte

鈥淭anto o contexto pol铆tico coma o feminismo te帽en e tiveron unha importancia capital na arte de acci贸n e foron un importante motor鈥, engade a este respecto Carlos Tejo, que incide en como esta disciplina, 鈥渕oi permeable ao contexto pol铆tico鈥, constit煤ese en ocasi贸ns como unha 鈥減lataforma cr铆tica que pretende denunciar ou visibilizar moi diferentes problem谩ticas鈥.

Nese senso, o segundo bloque do libro 谩brese cun ensaio de Judit Vidiella que afonda nesta disciplina desde 谩 贸ptica do feminismo e o novo materialismo, para logo incidir nos 鈥減roblemas de presenza, pegada e rexistro鈥 na videoperformance e na videodanza a trav茅s dun ensaio de Gabriel Villolta. Xa por 煤ltimo, a investigadora do grupo Imaxe e contextos e artista Alba Blanco suma a este volume unha reflexi贸n sobre a 鈥減erformance 2.0鈥, e como esta contorna, sinala Pol, pode servir como 鈥渦nha plataforma para鈥 que a disciplina 鈥渢e帽a unha vida m谩is al贸鈥 do seu propio acontecer.

Pode que che interese...