fbpx
Vistas desde a m谩moa de Monte Perrol, en Cabana de Berganti帽os / Asociaci贸n Pet贸n do Lobo

A m谩moa do monte Perrol, un lugar estrat茅xico do culto celta ao sol, esquecida no medio dos e贸licos

Tempo de lectura: 3 min.

A Declaraci贸n de impacto ambiental formulada pola direcci贸n xeral de calidade e avaliaci贸n ambiental en data 4 de agosto de 2004, relativa 贸 proxecto do parque e贸lico Silvarredonda, no concello de Cabana de Berganti帽os (A Coru帽a), promovido por Enel Uni贸n Fenosa Renovables, s.a. indicaba expresamente no referente 谩 m谩moa do monte Perrol:

Deber谩 realizarse un control e seguimento arqueol贸xico durante as fases de replanteo, execuci贸n de obra e restituci贸n dos terreos, en todo o 谩mbito do parque e贸lico. Para tal fin, levarase a cabo o proxecto arqueol贸xico autorizado pola Direcci贸n Xeral de Patrimonio Cultural.

En relaci贸n co impacto sobre o xacemento M谩moa do Monte Perrol, levaranse a cabo as seguintes medidas correctoras:

– Sinalizaci贸n e balizamento, con material non perecedoiro, do xacemento arqueol贸xico.

– Deberase preserva-lo valado tradicional que delimita a finca onde se empraza o xacemento.

– A 谩rea de exclusi贸n para este xacemento corresp贸ndese coa referenciada na p谩xina 28 da 鈥淢emoria del estudio de impacto sobre el Patrimonio Cultural鈥 e no plano n潞 4 da devandita documentaci贸n.

– Prohibici贸n de calquera tipo de remoci贸n de terras no 谩mbito de protecci贸n legal.

En base 贸s resultados das actuaci贸ns arqueol贸xicas en cada unha das fases da obra, a Direcci贸n Xeral de Patrimonio Cultural, como organismo competente na materia, decidir谩 sobre a conveniencia de establecer outras medidas de protecci贸n. Terase en conta que na fase de replanteo se revisar谩n os impactos e valorarase a aplicaci贸n das correspondentes medidas correctoras鈥.

Sen embargo, calquera referencia 谩 m谩moa no Plan de seguimento ambiental realizado pola empresa promotora do parque e贸lico, limitouse a facer referencia ao balizamento da m谩moa durante a execuci贸n do parque e贸lico e nin sequera est谩 sinalizada.

Desde o ano 2004 e na actualidade, a m谩moa contin煤a esquecida.

O propio concello de Cabana de Berganti帽os, obvia calquera referencia a esta m谩moa no novo Plan xeral de ordenaci贸n municipal arestora en tramitaci贸n, contribu铆ndo as铆 m谩is ao esquecemento do t煤mulo.

Parque e贸lico de Monte Perrol, onde se atopa a m谩moa co mesmo nome, unha das m谩is importantes da comarca / Pet贸n do Lobo

Monte Perrol e Cabeza Carneiro, lugar estrat茅xico do culto celta ao sol

O Monte Perrol 茅 unha elevaci贸n orogr谩fica de 439,015 metros. Alberga o parque e贸lico Silvarredonda. O seu nome fai referencia a monte baixo de matorral de baixa aptitude agr铆cola. Aos seus p茅s nace por un lado a fonte de Sta. Margarida de Baneira (ou Vista Alegre), que discorre polo val de Bello, e polo outro, a fonte Cardeira, no lugar de Aldemunde, orixe do val fluvial do r铆o Lourido, a d铆a de hoxe 脕rea de Especial Inter茅s Paisax铆stico (AEIP 09_02).

Cabeza Carneiro est谩 situada no punto m谩is alto do monte Perrol, onde est谩n ubicados os mu铆帽os e贸licos do parque de Silvarredonda.

O top贸nimo Cabeza Carneiro evoca os mitos e lendas dos poderosos cornos do carneiro que inspiraron aos creadores de instrumentos para as batallas, como o ariete, empregado para derribar as portas das fortalezas inimigas.

Os cornos do carneiro simbolizaban a abundancia e a vitoria na batalla. Existiu un importante culto relixioso entre os Celtas ao deus Ar o Ram, o carneiro solar, que empregaba o s铆mbolo dunha serpe con cabeza de carneiro, como s铆mbolo de renovaci贸n.

A presencia de dous carneiros golpeando as s煤as cabezas competindo pola supremac铆a na manda 茅 unha poderosa imaxe que a铆nda impresiona hoxe en d铆a. No Antigo Testamento, o carneiro 茅 representado como s铆mbolo de rendici贸n e sacrificio. Para os hebreos, o carneiro representaba a batalla e o liderazgo.

Como mam铆fero rumiante ovino, macho, con cornos robustos, estriados transversalmente e arroiados en espiral era moi admirado polos celtas.

Os seus cornos en espiral simbolizaban a creaci贸n e o xiro constante das estrelas no ceo nocturno. As estaci贸ns cambiaban e retornaban cada ano como puntos dunha roda xigante, e as estrelas dos ceos parec铆an rodar cara arriba, virando no eixo da Estrela do Norte. O continuo movemento do espiral tam茅n simbolizaba a sempre expandible natureza da sabedor铆a e o co帽ecemento.

As cabezas eran utilizadas como talism谩ns protectores, polo que pod铆an colocarse ou colgarse en lugares estrat茅xicos, 谩 entrada das vivendas ou no alto das murallas. Cr铆an que as铆 o castro ser铆a protexido das forzas invasoras, malos esp铆ritos e seres diab贸licos. Ao mesmo tempo, os habitantes do castro eran bendicidos.

Polo tanto, aparte da m谩is que posible presencia destes rumiantes no cumio do monte Perrol tam茅n 茅 probable a existencia dun asentamento ou lugar de especial significancia para os celtas que estar铆a protexido pola cabeza dun carneiro e no que se rendir铆a culto ao sol, como poder铆a ser neste caso a inmensa m谩moa esquecida do monte.