O Ara Gael de Camilo Díaz Baliño… Cando o mundo celta se fixo arte
Unha bela estrela destaca fronte a unha masa de lóstregos: tódolos raios esténdense pola cúpula dos ceos. E neste entorno a estrela sinala un corpo sen vida, disposto sobre unha anta como ara. A sangue deslízase pola anta, verténdose cara a Terra e recolléndose no Grial. Un halo ilumina a copa, disposta nun campo de toxos. E arredor dela voan catro pombas brancas. Os seus sacros raios da sangue son o seu trono.
A obra Ara Gael ven das mans de Camilo Díaz Baliño Trátase dunha ilustración enlazada co Celtismo, un dos temas mais amados e admirados da súa carreira artística. A súa dedicación e traballo da como froito unha serie de pezas que, pola complexidade das súas iconografías, a súa calidade plástica e o elevado número de obras, distíngueo como o pai da Celticidade artística galega. Moitos artistas galegos proxectaron o seu fondo senso de ser dando a luz obras icónicas: Castelao coas ilustracións para o libro de A noite estrelecida (1926) de Ramón Cabanillas, Uxío Souto na súa escultura A Druidesa (1926), Narciso Pérez co Guerreiro Celta (1928) e Francisco Asorey no deseño e execución do Monumento a Curros Enríquez (1928-1935).
Igualmente son de relevancia as pinturas de Urbano Lugrís coma Noite ritual e Cadro surrealista, o traballo artístico de Carmen Gómez Pérez-Neu con obras como O sacrificio ou A ofrenda nos anos 40, 50 e 60, os elementos ornamentais na Cerámica de Sargadelos dende 1955 e as obras de Laxeiro Terra (1930-1940), Druída (1940-1950) ou Deusa (1969). Tamén é preciso citar o Monumento levado a cabo por Isaac Díaz Pardo no Campo da Rata no 2000, os menhires e antas presentes no film De Profundis (2007) de Miguel Anxo Prado e as pinturas de Javier Mareas coma Breogán (2014) e Brigantes (2016-2017). De igual forma deben de terse en conta todas as ilustracións que moitos artistas galegos sumaron a prensa, ao deseño de cartafois e as artes decorativas, e dos que aínda que infelizmente non quedou rexistro do seu nome, a súas achegas forman parte desta longo e rico tema artístico.
Nesta gran constelación de creadores, Díaz Baliño dende 1919 resplandece pola súa composición de figuras, historias, símbolos e cores representativas da Celticidade galega. O seu legado é visible no encabezamento de Galicia Artística en “El ideal gallego” (datada por Camilo en 1919 e publicada en 1921), Celta (1919), El canto del druída (1919), as dúas versións dos trípticos E tras de xurdia loita os homes de Brigantia conqueriron o Santo Grial ceibe e grorioso (1919/1920-1922), a versión do tríptico dos Homes de Brigantia para a capa de Almas mortas (1922) de Antón Villar-Ponte, Ara Gael (1922, primeira versión), a capa para a editorial Lar (1924-1926), Ara Gael (1924, segunda versión), a ilustración de O himno galego/Ara Gael (El Pueblo Gallego, 25 de Xullo de 1924, terceira versión), a capa para A Nosa Terra (1 de Xuño de 1925, a cal prohibiuse a súa publicación pola censura gobernativa), o Cartafol para o I Congreso Teosófico Galego (1926), Anta (1929), as escenografías para os actos finais do Coral de Ruada (1929), O Bardoprofeta (Diario de Galicia, 25 de Xullo de 1930) O Medulio (o primeiro cadro que compón o políptico Via Crucis Gallaecie (1930), Céltiga (1930, inspirado na Casta Diva da ópera Norma (1831) de Giovanni Bellini), Druídicas (1930) e Ara Gael (1930, cuarta versión), así coma as súas representacións dende 1930 da Torre de Breogán e as esceas das invasións romanas, como o esbozo para tapiz de 1933.
A primeira versión de Ara Gael
A primeira versión de Ara Gael preséntase en A Nosa Terra o 25 de Xullo de 1922. Trátase dunha imaxe que reinterpreta a idea do sacrificio humano, citado en referencia a civilización celta nas antigas fontes gregas e latinas. Os escritos relacionados con este feito aparecen durante o período das conquistas militares da República de Roma e posteriormente no Imperio, en concreto na Biblioteca histórica (rematada ben no 60 a.C ou no 45 a.C) de Diodoro de Sicilia, no Comentarios á guerra das Galias (50-40 a.C) de Xulio César e en Xeografía (IV) (20 d.C) de Estrabón. Trátase de fontes nas que é posible estudar ata certo punto figuras preeminentes, usos e organización da sociedade celta.
As observacións dadas por estas tres figuras teñen un carácter ambivalente; por veces preséntanse feitos como os sacrificios humanos vinculados as cerimonias relixiosas, o cal é mostrado aos lectores como un dos signos de barbarie que caracteriza a esta civilización e por outro lado, móstrase nela unha organización social perfectamente estruturada, lóxica e de prestixiosas figuras como os druidai, os o´vateis, os bardous e os equites. O enfoque de moitas das descricións negativas dadas é preciso telo en consideración, particularmente debido a que a miúdo engádense notas e interpretacións non sempre imparciais ou dun coñecemento indirecto sobre as terras e culturas explicadas. Isto adquire maior coidado debido a que foron escritas baixo unha óptica que, como no caso de César, argumentara e sustentara a súa invasión e anexión ao Imperio Romano.
O interese na civilización celta como unha das matrices prestixiosas dos pobos nas súas orixes brota a raíz do século XV, sendo particularmente circunscrito aos estudos dos anticuarios i eruditos. O enfoque dos sabios centrábase na investigación de textos antigos e a contraposición aos estereotipos negativos que aparecen nos autores clásicos, ocupándose daquelas calidades que alimentaran a exaltación dos respectivos reinos. Esta perspectiva está presente nas publicacións do Sacro Imperio Romano Xermánico, o Reino de Francia, o Reino de Galiza e o Reino de Inglaterra. Os estudos galegos emerxen no século XVI con obras como Crónica General de España (1ª edición en 1543) de Florián d´Ocampo, a Coronica Grande del Reyno de Galicia (1600-1605) de Atanasio Lobera, a Verdadera descripción del Reino de Galicia (1603-1604) de Hernando de Oxea, en El cisne occidental (1678) de Felipe de la Gándara de Ulloa, a Primera parte del Arbol Chronologico de la Santa Provincia de Santiago (1722) de frei Jacobo de Castro, a Historia General del Reyno de Galicia de Álvarez Soutelo, Obra de 660 Pliegos (1762-1766) de frai Martín Sarmiento, o Catálogo de Palabras Gallegas (datado a finais do século XVIII) de Joseph Cornide, o Cynesios, Cynetas y Celtas e a Disertación Céltica de frei Pablo Rodríguez (alude a ela na súa correspondencia con Cornide en 1788, sen chegar a ser publicada).
É o amencer da revolución cultural do Romanticismo a finais dos século XVIII o que da lugar ao renacemento da civilización celta. I é no século XIX, o século da Historia, a idade na que as connotacións asociadas a civilización celta dende a Antigüidade irradian unha nova luz, adquirindo unha importancia e extensión pública. A divulgación sobre a identificación cos devanceiros, alentado polas institucións oficiais, é paralelo aos temas que florecen na Arte, contando cun alto grao de difusión mediante reproducións, publicacións, exposicións e postas en escena. Imaxes como a do sacrificio humano aparecen cultivadas na representación dos celtas. Pero, como sucede na Norma de Bellini, o que obsérvase nestas obras non son as condicións primitivas, atrasadas e incivís de pobos simples e arrogantes que aparecen nos textos grecolatinos, senón o retrato expresivo, libre e sublime de tódolos matices da natureza humana. Nas figuras representadas, ou nas circunstancias que rodean a esas figuras, vense actitudes e carácteres capaces -dende a maior escuridade do espírito-, de desafiar e xurar a Vitoria sobre a destrución que avístase no Destino.
Identidades nacionais
Nas obras de Díaz Baliño existe un eco do pensamento e historiais visuais dos cadros de Historia, e as identidades nacionais, dos séculos XVIII e XIX en Europa: historias do país, a presencia de paisaxes cunha determinada Natureza, os monumentos históricos, signos tradicionais, a fraternidade entre países, a mitoloxía e determinadas escenas inspiradas na Literatura ou na Estética. Estas cuestións están presentes nos seus lenzos e ilustracións. Resulta particularmente reveladora unha carta escrita por Vicente Risco a Díaz Baliño datada o 22 de Agosto de 1922. Risco, coma esteta e motor intelectual, non so impulsa publicamente senón que estimula persoalmente a que artistas como Camilo crean Arte, un Arte que poña de manifesto o que somos, facendo visible a intelixencia, a verdade e a sensibilidade vidas a través do Tempo. Vale a pena reproducir a totalidade da carta, marcada co cuño da Irmandade Nacionalista Galega:
Vicente Risco. Conselleiro Supremo da I.N.G.
Camilo: na tua arte tél-a leenda e mas a estoria de Galiza trascendentalizadas en símbolos para as proieutares lumiosamente no futuro noso, do que has ser un dos criadores, coa tua arte, co teu pensamento aceso e mais co lume apaixoado da tua y-alma galega. Eu leo co curazón nos teus simbolos, xeito que tes de faguer eterna a leenda e mais a estoria, xa que nas pedras santas da vella Compostela, soupeches leer e deprendela lición da eternidade. Eu tamén veño eiquí zugar eternidade pras miñas arelas de reintegración de Galiza na sua plena soberanía de futura testa d´Europa. Son teu irmán
Vicente Risco
Esta ilustración é, en efecto, unha obra que plasma unha visión do pasado. Pero o seu concepto coma imaxe non radica na nostalxia e en arcaísmos, senón en alcanzar un espello no que recoñecernos, no que tomar conciencia para vivir e no que liberar forzas para ser ferreiros dunha obra futura que contribúa ao avance da Humanidade. A ilustración de Camilo inverte tódalas calidades negativas para converter a danosa imaxe do sacrificio humano nunha inspiradora visión celta de grandeza e dignidade, unha declaración de que unha vida adicada non é unha vida en van, nin a dor dun transcurso nin a morte son o final dunha existencia e da liberdade de ser. Unha imaxe que, igualmente, evoca as ensinanzas filosóficas celtas sobre a existencia e vez alude a morte de Cristo. Trátase dunha perspectiva reforzada pola mensaxe que o artista engade ao pe desta primeira imaxe publicada en ANT:
Para ti, irmán galego,
Para ti, que loitas e loitarás, pol-a libertade da Matria,
Pide a Deus como eu pido, que o sangue reverta no Sant-Graal, e entón…apréstate a loita.
Temos de ver nosas bandeiras brancas, roxas, como o sangue.
O éxito desta peza levouna a ocupar a capa de La Voz del Campo o 19 de Agosto de 1923. E no seu deseño orixinal sucede unha metamorfose. É diferente en canto a mensaxe disposta ao pé e a cor escollida para imprimirse. A mensaxe é unha versión da empregada en ANT: “¡Irmán galego! Que a derradeira pinga de sangue, derramada polo lobos da terra, colme o Sant-Graal e entón…entón apréstate a loita. Temos de ver nosas brancas bandeiras, roxas como o sangue”. Unha mensaxe mais enérxica polo cromatismo empregado para imprimir a capa: un seco vermello escuro. Un poderoso, vibrante e carismático vermello estendido por tódala páxina.
A Ara Gael é unha das obras clásicas de Camilo Díaz Baliño e da Celticidade na arte galega. Tal é o seu impacto que coa celebración da entrada de Díaz Baliño no Seminario de Estudos Galegos en 1924, o propio artista entrega a obra orixinal ao Seminario. Esta peza conta cunha singular diferenza respecto a tódalas outras versións: Díaz Baliño engade o título Ara Gael na parte inferior a esquerda do debuxo, escrito en grafía rúnica. (Logo Uxío Souto, veciño e boa amizade de Camilo en Santiago, empregaría o mesmo estilo gráfico para as verbas ciceladas na base de A Druidesa). Pero a súa complexidade iconográfica alcanzaría o seu cénit a partir de 1924 coas dúas seguintes versións: a Ilustración do Himno Galego para El Pueblo Gallego en 1924 e a Ara Gael de 1930.