O galeón de Ribadeo, o mellor conservado do mundo…pero no fondo do mar
O 13 de novembro de 1597 chegaba a ría de Ribadeo o Santiago de Galicia, un enorme galegón que tiña participado na fracasada armada que Felipe II enviou contra Inglaterra e que os ingleses, en ton de burla, denominaron “invencible”.
A nave chegou en moi mal estado ao porto acompañado doutros dous pequenos buques… E alí quedou, afundida e rodeada dunha importante capa de area ata que foi descuberta en 2011 grazas a un dragado que se fixo no porto comercial. A 4 metros de profundidade atopáronse os seus restos. Uns restos que, segundo a empresa Archeonautas, atópanse en moi bo estado e, de recuperarse o buque, farían del o galegón máis grande e mellor conservado do mundo.
Por iso, e con ese obxectivo naceu a Asociación Amigos do galeón de Ribadeo que leva varios anos tentando convencer ás administracións para sacar o buque do fondo da ría e levalo a un museo. Para iso, creou unha web, galeonderibadeo.com e unha páxina en FB na que informan sobre todo o relacionado con este achado e teñen iniciado unha campaña de captación de socios –só 20 euros– para apoiar a recuperación do galegón.
Mellor conservado que o Mary Rose
O Santiago de Galicia foi un dos grandes buques da armada de Felipe II. Era un barco de guerra de gran tonelaxe, dunhas 600 toneladas, con 9,38 metros de manga e 32 metros de eslora, a mesma que ten o “Mary Rose“, o buque insignia da frota de Enrique VIII de Inglaterra afundido en 1545 e único gran buque do XVI que se conserva nun museo ata data. Os membros da asociación e destacados arqueólogos subacuáticos como Miguel San claudio cren que a recuperación do galeón español podería aportar unha información fundamental para entender como era a vida e a sociedade mariñeira e militar do século XVI.
Ata o momento sábese que o galegón ten un dobre forro, que se reservaba para barcos importantes, un deles de chumbo. Tamén ten unha cuberta impermeabilizada, grazas a que a madeira estaba embreada e as xuntas calafateadas para asegurar a flotabilidade da nave mesmo cunha vía de auga aberta. No fondo da ría de Ribadeo pódense observar as cuadernas e baos (as vigas da nave), e un mamparo (as paredes de madeira). Tamén se descubriu o que poden ser os restos dun almacén de munición (bolaños de pedra, sobre todo) e outros restos de barrís de carga (alimentos, pólvora, mercadorías…). Ademais hai cerámicas da época asociadas.
As investigacións dos retos da nave realizadas polo proxecto internacional ForSEAdiscovery, que entre outras cousas investiga o tráfico marítimo dos séculos XVI e XVII e a madeira empregada na construción dos navíos, apuntan que as do buque de Ribadeo coinciden en que se trata dunha estrutura construída en carballo e con elementos feitos de diferentes especies, entre elas o piñeiro. Todo parece indicar que o carballo é de orixe vasca-cántabro.
Evitar que caia no esquecemento
A asociación O galeón de Ribadeo, o mellor conservado do mundo creouse ante a ausencia dunha política de protección patrimonial e para evitar que o galeón caia no esquecemento. “Cando me decatei do achado non logrei entender como non se lle daba a importancia que merecía, sendo practicamente descoñecido en toda a rexión”, apuntaba Ainhoa López, conservadora e restauradora con casa en Ribadeo, que preside a asociación. “Creo no seu potencial como obxecto museable e xerador de recursos económicos, ademais de ser un medio para narrar a historia da navegación, na que fomos importantísimos”, suliñaba na web National Geographic.