fbpx
Cabeza de Sabardes recreaci贸n virtual, colectivo a Rula

Ditame dos expertos 谩 cabeza de Sabardes: procede, con toda probabilidade, dun castro

Tempo de lectura: 3 min.

O misterio da cabeza de Sabardes, atopada en Outes o pasado ver谩n, parece estar provisionalmente resolto. Pois os expertos Jos茅 Su谩rez Otero e Manuel Lest贸n G贸mez acaban de publicar o informe valorativo da peza, que tal e como moitos sospeitaban, todo apunta a que sexa de orixe castrexa. Tr谩tase as铆 dun excepcional achado con amplas connotaci贸ns dentro do mundo da escultura galaica.

O informe publicado na academia.edu e entregado igualmente 谩s autoridades, consta de 22 p谩xinas nas que se fai un estudo profundo da peza, dende o problema da s煤a contextualizaci贸n espacial e tam茅n tipol贸xica e cultural. No estudo faise unha contextualizaci贸n pormenorizada sobre a tipolox铆a dos bustos, os cipos figurados, as cabezas de vulto redondo e en relevo no mundo dos castros, acabando por conclu铆r, que a falta dun contexto espacial claro do achado, a de Sabardes poder铆a ter esta procedencia.

Cabeza de Sabardes recreaci贸n virtual, colectivo a Rula

Criterios formais e estil铆sticos para poder identificala

鈥淎铆nda que 茅 que de maneira moi preliminar, coidamos que o busto de Sabardes, ou mellor, que est谩 en Sabardes, presenta trazas que o po帽en en relaci贸n coa estatuaria que xurde no 谩mbito de fins da cultura castrexa鈥, af铆rmase nas conclusi贸ns do informe. 鈥溍 non ter unha procedencia co帽ecida e polo tanto perder completamente a s煤a contextualizaci贸n arqueol贸xica, eses criterios exclusivamente formais e estil铆sticos non poden garantir de maneira definitiva esa identificaci贸n鈥, lembran.

Mais estes criterios formais e estil铆sticos semellan confirmar o achado. 鈥溍 basearse en trazos moi espec铆ficos, caso do traballo das orellas, da execuci贸n de ollos e nariz, e moi especialmente o destaque de boca e o queixo, cun sentido case que xestual, d谩lle, en fin, un car谩cter de alta probabilidade a esa proposta鈥, afirman.

 

Unha peza que poder铆a mudar o xeito de entender a escultura galaica

鈥淒e ser acertada esa identificaci贸n da peza como unha expresi贸n da escultura en Galicia no tr谩nsito entre o mundo galaico o galaico-romano, o busto de Sabardes adquire unha gran importancia鈥 rel谩tase no texto. Este achado poder铆a mudar o xeito de entender a escultura dos castros, cando menos na parte norte de Galicia.

Tr谩tase dun achado especialmente excepcional, 鈥渘on s贸 polo feito en si da s煤a antig眉idade, sen贸n por a s煤a condici贸n de 鈥渂usto鈥 sit煤ano nun grupo de pezas a铆nda moi escaso dentro da estatuaria castrexa, pero que, sen embargo, pola s煤as dimensi贸ns tanto ideol贸xicas coma art铆sticas poder铆a ter xogado un importante papel no conxunto desas manifestaci贸ns escult贸ricas鈥.

Mais a importancia poder铆a ser a铆nda maior, se o seu achado puidera identificarse na propia zona de Outes. 鈥淪e a s煤a procedencia se confirmase na contorna, mesmo nun senso amplo, do lugar onde se conserva, estar铆amos diante dunhas das poucas esculturas castrexas no noroeste de Galicia, que ag谩s a posibilidade de inclu铆r os tam茅n bustos de Logrosa, aparece a estas alturas como unha xeograf铆a totalmente baleira destas expresi贸ns art铆sticas鈥.

Cabeza de Sabardes foto Colectivo A Rula

E se non fose dun castro?

Por茅n o ditame destes dous expertos non pode considerarse 贸 cen por cen seguro, 贸 perder a s煤a contextualizaci贸n dentro dun xacemento. 鈥淥s criterios exclusivamente formais e estil铆sticos non poden garantir de maneira definitiva esa identificaci贸n鈥, afirman.

鈥淔ronte das posibles d煤bidas, sempre lex铆timas, de que a identificaci贸n que propo帽emos sexa acertada, e que puidera tratarse simplemente dunha expresi贸n moito m谩is tard铆a e inserible no concepto da arte popular, imponse a necesidade de rescatar e conservar unha peza que en calquera caso no deixa de ser unha obra de arte galega鈥 afirman os expertos.

鈥淧ero, sobre todo, pola posibilidade, por dubidosa que sexa, de que puidera ter un papel relevante na orixe e evoluci贸n desa arte, ser铆a, en definitiva, importante que esa peza pasase a unha instituci贸n p煤blica鈥, zanxan no escrito. 鈥淒茅bese garantir a s煤a conservaci贸n, e si a futura investigaci贸n as铆 o determina, a s煤a exposici贸n e 贸 seu co帽ecemento p煤blico鈥. As铆, 鈥渃omo corolario de todo o antes exposto, consideramos necesario garantir a salvagarde desta peza do noso patrimonio arqueol贸xico鈥.

Escrito por

Historiador da Arte pola Universidade de Santiago de Compostela, M谩ster en Renovaci贸n Urbana y Rehabilitaci贸n e Diploma de Estudos Avanzados en Arte, Urbanismo e Patrimonio. Especialista en fotograf铆a esf茅rica. Especialista en arquitectura e territorio. Xestor de Contidos en Historia de Galicia. www.inigomouzoriobo.eu

Pode que che interese...