fbpx
Recreaci贸n dunha batalla entre musulm谩ns e cristi谩ns

(2陋 PARTE) Anselmo L贸pez Carreira: 鈥淎 Reconquista 茅 un termo ideol贸xico e, dende a perspectiva galega, absurdo鈥

Tempo de lectura: 2 min.

Nesta segunda parte da entrevista, Anselmo L贸pez Carreiro aborda a “ideoloxizaci贸n” que a historiograf铆a espa帽ola fixo da historia galega, especialmente, no relativo a etapas como a Reconquista. Na primeira parte da entrevista con Historia de Galicia abordou os l铆mites e importancia do Reino de Galicia na Idade Media.

Que era Galicia durante o reino visigodo?

Galicia vai ser inclu铆da na monarqu铆a por Leo Vixildo, pero sempre vai manter unha entidade propia marcada e moi reco帽ecida. Non 茅 estrano que nas magnas asambleas do Reino Visigodo, que eran os concilios que 茅 onde se establece todo o corpus xur铆dico e legal, que se especifique que tales decisi贸ns van ser de aplicaci贸n en Hispania, Galia e Gallaecia. Vai ser unha provincia do reino Visigodo que mant茅n a s煤a identidade.

E que pasou coa chegada dos musulm谩ns?

Algunha expedici贸n puido chegar de maneira moi ef茅mera ao que algunha cr贸nica musulm谩 chama 鈥渙s l铆mites de Galicia鈥. En todo caso, foi un chegar e marchar, aqu铆 non houbo establecemento. A situaci贸n na que queda Galicia cando se derruba o reino Visigodo desco帽ec茅mola porque non hai documentaci贸n da que botar man. As poucas testemu帽as que aparecen por a铆 da a sensaci贸n que en vez dun reino cun rei, hai unha fragmentaci贸n pol铆tica de diversos se帽or铆os que pouco a pouco vanse unificando arredor dun deles que acabar谩 sendo o que resida en Oviedo.

Polo tanto non houbo 鈥淩econquista鈥 en Galicia.

A Reconquista 茅 un termo totalmente ideol贸xico, o que eu chamo un ideoxema, porque reconqu铆stase o que antes foi dun, pero claro pensar que os Reis Cat贸licos chegan a reconquistar o que 800 anos antes f贸ra seu, 茅 absurdo. 脡 unha t铆pica visi贸n ideol贸xica, usar a historia como un artefacto ideol贸xico. Ademais, dende unha perspectiva galega 茅 absurdo. Aqu铆 nin se recuperou, posto que nunca foi ocupado, nin se repoboou, porque sempre estivo poboado.

Por que se segue ensinando esa historiograf铆a espa帽ola chea de t贸picos nas escolas e institutos?

Porque foi adoptada como oficial nos programas escolares que decid铆an os ministerios, polo que son claramente pol铆ticos. Recollen unha narrativa que 茅 parte integrante 谩 construci贸n do Estado liberal dende o s茅culo XIX. Tr谩tase de dotar a unha entidade pol铆tica que 茅 o Estado de elementos de cohesi贸n moi fortes de naci贸n. Polo tanto, van querer dotalos duns elementos moi fortes que crean a cohesi贸n que procede da propia historia. A historia non entra na discusi贸n democr谩tica. O modelo de Espa帽a 茅 intocable, non 茅 un elemento que estea a merc茅 da pol铆tica, sen贸n que procede da historia e da providencia.

A ideolox铆a determina o traballo dun historiador?

O historiador ten tanta ideolox铆a como calquera outra persoa e transm铆tese o traballo. Unha cousa 茅 o desexo de que a ideolox铆a non contamine o teu traballo de investigaci贸n e outra que non o condicione. Por exemplo, a ideolox铆a determina o campo do teu interese no momento de iniciar a investigaci贸n. Unha vez escolles un campo na t煤a investigaci贸n, est谩s en funci贸n das fontes e hai que ser honesto coas fontes. A aplicaci贸n do traballo 茅 algo propio da persoa como cidad谩n.

Pode que che interese...